סגנון חיים

מה זה קוליטיס

קוליטיס הוא מצב רפואי המשפיע בעיקרו על המעי הגס. בשורות הבאות נסביר מה זה קוליטיס, מהי מחלת קוליטיס כיבית, מהי שכיחות המחלה ואיך ניתן לטפל בה.

קוליטיס – מחלה כרונית דלקתית

ברפואה ישנם הסבורים כי מדובר על מחלה בעלת מאפיינים אוטואימוניים. עם זאת, ישנם רופאים הסבורים כי המחלה עלולה להתפתח גם כתוצאה מפגיעה זיהומית או כתוצאה מפציעה. על פי ההערכות, בעולם מאות מיליוני אנשים סובלים כיום ממחלת זו. מסיבה לא ידועה, במערב המחלה נפוצה יותר ביחס למצוי באפריקה או באסיה.

קוליטיס נחשבת למחלת מעי דלקתית, שפוגעת באופן מתמשך במעי הגס. כתוצאה מכך, החולה חווה סימפטומים כגון שלשולים ועוויתות בטן. במידה וחולה סובל משילוב של מחלת קוליטיס עם קרוהן, עלולה הדלקת להתפשט גם מעבר למעי הגס. במקרים כאלה, הדלקת עשויה להימצא באזורים נוספים של המעי.

מרבית החולים מאובחנים כסובלים מקוליטיס בגילאים מבוגרים יחסית, אך היא יכולה להופיע גם בצעירים. הממוצע הינו גיל 45. מעריכים כי שכיחות המחלה באוכלוסייה עומדת על כחמישה אחוזים, בעיקר בארצות מערביות.

קוליטיס כיבית

אחת התצורות של קוליטיס נקראת לעיתים קוליטיס כיבית. בתצורה זאת, מלבד הופעת דלקת במעי הגס, מאובחנים כיבים, פצעים מדממים. כחלק מהסימפטומים במקרה זה, יופיע דימום בזמן הטלת צואה ולעיתים באזור פי הטבעת. רופאים מסבירים כי אפשרי שהסיבה למחלה הינה סיבוכים של תסמונת המעי הרגיז, היא יכולה לנבוע כתוצאה מפעילות טפילית במעיים אך זה בהחלט אפשרי שהסיבה תהיה אוטואימונית (כלומר כתוצאה מפעילות מוגברת של המערכת החיסונית של החולה). אצל חלק מהחולים יופיעו שלשולים כרוניים קשים אך אצל אחרים תופיעה תופעה הפוכה, כלומר עצירות קשה.

איך ניתן לטפל במחלת קוליטיס

הטיפול במחלת קוליטיס מבוסס בדרך כלל על גישה משולבת. כלומר, הטיפולים הנפוצים כוללים למשל שילוב בין שינויים תזונתיים שמקלים על הסימפטומים ומקלים על מערכת העיכול לבין תרופות בעיתות של התלקחות. לחולי קוליטיס מומלץ להימנע מצריכת אוכל חריף, מזונות שומניים, מאכלים מעובדים, ממתקים ומאכלים אחרים עתירי סוכר. כמו כן מומלץ להימנע מאלכוהול ומשקאות קפאין.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

דילוג לתוכן